Només a vegades fem cas a Unamuno

“Veig que aquestes vacances has fet bones lectures i has tret bones conclusions”, em deia el Pau a un comentari a l’Atenes. La veritat és que estic bastant content de les meves lectures vacacionals. Podeu veure les meves conclusions aquí o aquí. Novel·les molt interessants, podríem dir que bastant “experimentals”, tot i que sigui un terme bastant genèric i buit. La nit abans de sortir de viatge tenia molts dubtes sobre quina seria la següent lectura, les opcions eren moltes i, quasi sense voler-ho, vaig començar una novel·la que em van regalar pel meu aniversari i que, tot i pintar interessant, estava aparcada des de fa quasi un any. Al principi, la lectura amb un narrador bastant tradicional (estilísticament parlant, ja que el personatge de tradicional no en té res) m’ha semblat estranya, però de seguida m’ha enganxat. A Middlesex la història oscil·la constantment entre passat i present. A la contraportada ens la descriuen com un intent d’escriure “ese oscuro objeto del deseo literario, la Gran Novela Americana. En esta ocasión, con magníficos ecos homéricos.” I com encara no he acabat, no diré res més sobre el tema.

Avui, al blog de Rafael Reig, he trobat un curiós contingut que m’ha semblat perfecte per l’ocasió:

En España yo creo que fue Unamuno el que embistió con más brutalidad contra el impulso de leer una novela para saber cómo termina. Los intelectuales de verdad jamás sucumben a esa tentación. Entre otras cosas, porque ellos no leen jamás, siempre releen. Faltaría más.

Leer para saber cómo acaba se considera chabacano, grosero, ir al bulto, como quedar con una chica para intentar llevársela a la cama. Qué falta de sensibilidad, tío, siempre pensando en lo mismo. Qué rudimentario, cuando lo importante de verdad es comunicarse, comprenderse y leer sin el señuelo fácil de la intriga.

Por mi parte, yo sigo leyendo como a los catorce años, con la misma avidez con la que leía a Salgari. Quiero saber cómo acaba, qué pasa. Quiero irme a la cama lo antes posible. Luego ya tendremos tiempo de comunicarnos, de paladear la construcción narrativa y hasta de sacar conclusiones. Vale, pero me niego a leer una novela sin impaciencia.

Por supuesto: también quiero saber cómo acabo yo (como diría Unamuno). Una novela es un medio de locomoción, te lleva a un lugar desconocido y, cuando llegas, te das cuenta de golpe de que no eres el mismo.

En resum, que la lectura, es faci com es faci, és sempre un plaer.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *